Leergang coachen van zelfsturende teams (incompany)
In deze leergang worden teamcoaches getraind in het coachen van zelfsturende teams.
Men leert werken met de Oplossingsgerichte Interactie Methode (OIM®), een methodiek die, de naam zegt het al, gericht is op het oplossen van vraagstukken en niet op het analyseren daarvan.
De OIM is een methodiek die veel aandacht geeft aan keuzeprocessen. Immers, hoe bewuster een keuze wordt gemaakt, des te meer verantwoordelijkheid ervoor zal worden genomen. En het nemen van verantwoordelijkheid is één van de pijlers waarop de zelfsturende organisatie is gebouwd.
Een duidelijk, directe en vooral ook respectvolle communicatie tussen de teamleden, maar ook van de coach naar de teamleden is belangrijk voor goede onderlinge verhoudingen en voor het goed nemen van de beslissingen. Respect moet gezien worden als het accepteren en omgaan met verschillen tussen mensen. Wanneer dat respect van harte opgebracht kan worden, en soms moet dat worden geleerd, dan is dat een belangrijke factor waardoor conflicten gereduceerd worden tot hanteerbare meningsverschillen.
Bij de OIM past het niet om procesbeschrijvingen te geven, fases in teamontwikkeling te herkennen en te gebruiken bij het kiezen van een interventie, samenvattingen te geven, te spiegelen en dergelijke.
De rode draad die door de leergang loopt is het leren om consequent methodisch te handelen en het los leren laten van de inhoud van de problemen. Het team beslist over de inhoudelijke zaken en de teamcoach ondersteunt het team die beslissingen op een ‘verantwoorde’ manier te nemen. Daarnaast is een goede relatie met de teams van belang, zodat alle zaken die een team verder kunnen helpen besproken kunnen worden.
Tijdens de leergang zijn er veel mogelijkheden om praktijksituaties in te brengen.
Programma
1e dag:
Plaats van de teamcoach in de zelfsturende organisatie, taken van de teamcoach, vereiste competenties bij het coachen.
Coachingsmethodiek, inleiding in de Oplossingsgerichte Interactie Methode (OIM), het belang van bewust methodisch handelen, bewuste keuzeprocessen, het nemen van verantwoordelijkheid en de rol/taak van de coach bij communicatieprocessen,
het werken met vijf aandachtspunten; doel, positie, werkwijze, omgangswijze en tijd.
De plaats van de probleemanalyse.
2e dag:
Interventietechnieken; welke technieken zijn te onderscheiden, op welke manier zijn de verschillen de technieken te gebruiken tijdens het coachen. Middels casusbesprekingen en oefeningen wordt inzicht gegeven in de verschillende interventietechnieken en het gebruik daarvan.
3e dag:
Adviesvaardigheden en het gebruik van de OIM bij het begeleiden van conflictmatige situaties.
4e dag:
Inzicht in het vergadermodel en het begeleiden naar oplossingsgericht vergaderen.
5e dag:
Individuele- en groepsconflicten. Leren werken met de individuele benadering in teams.
6e en 7e dag:
Coachen in de praktijk. De coachtechnieken worden toegepast op door de deelnemers en docenten ingebrachte praktijksituaties. Er zal aandacht worden besteed aan de redenen om een coachtechniek al dan niet te gebruiken en tijdens oefeningen worden de technieken getraind.
Informatie
De leergang vraagt van deelnemers HBO-werk en denkniveau.
Na afloop ontvangen de deelnemers een certificaat van deelname.
De leergang bestaat uit 7 dagen (van 10.00 tot 16.00 uur), er kunnen maximaal 12 personen deelnemen. De kosten zijn per deelnemer € 2.250,– .
Tijdens de leergang zal gewerkt worden met ons boek ‘Coachen van zelfsturende teams, hoe doe je dat?’ U ontvangt het boek als onderdeel van het cursusmateriaal.
Het leergang coachen kan ook “Incompany” georganiseerd worden. Voordat de leergang incompany wordt uitgevoerd zal een intake-gesprek plaatsvinden waarin besproken wordt welke eventuele aanpassingen wenselijk zijn voor de betreffende doelgroep.
Op basis van de intake wordt een offerte gemaakt.