Het management in een zelfsturende of zelforganiserende organisatie vereist een andere visie op de uitvoering van het werk.
Niet het denken vóór medewerkers, maar denken mét medewerkers staat centraal. Niet controle en uniformiteit is het streven, maar diversiteit en het vorm kunnen geven aan verschillen is het uitgangspunt.
Zelforganisatie is een middel om het primaire proces, de reden van bestaan van de organisatie, weer centraal te zetten, en verder te ontwikkelen. Door medewerkers beslissingsbevoegdheid en daarmee verantwoordelijkheid te geven over de uitvoering van hun werk wordt het mogelijk dat de manier waarop de dienst, de zorg, de opleiding of het product tot stand komt tot een grotere klanttevredenheid leidt.
De opvatting met betrekking tot de managementfunctie wordt anders; hij faciliteert het team en werkt samen met het team aan de gezamenlijke organisatietaak. Ieder op zijn eigen gebied.
Dat maakt dat de manager geen controlegesprekken met de teamleden voert, maar voortgangsgesprekken. En dat hij niet werkt aan het ontwikkelen van beleid dat uniformiteit bevordert, maar kaders ontwikkelt en deze bespreekt en overeen komt met de teamleden, zodat zij weten binnen welke marges zij hun beslissingen kunnen nemen.
Het incompany programma wordt vooraf gegaan door een intake-gesprek waarin besproken wordt welke eventuele aanpassingen wenselijk zijn voor de betreffende groep.
Op basis van de intake wordt een offerte gemaakt.
Voor meer informatie over de programma-inhoud en inschrijven zie bij Opleidingen.