Het management in een zelfsturende of zelforganiserende organisatie vereist een andere visie op de uitvoering van het werk.
Niet het denken vóór medewerkers, maar denken mét medewerkers staat centraal. Niet controle en uniformiteit is het streven, maar diversiteit en het vorm kunnen geven aan verschillen is het uitgangspunt.
Zelforganisatie is een middel om het primaire proces, de reden van bestaan van de organisatie, weer centraal te zetten, en verder te ontwikkelen. Door medewerkers beslissingsbevoegdheid en daarmee verantwoordelijkheid te geven over de uitvoering van hun werk wordt het mogelijk dat de manier waarop de dienst, de zorg, de opleiding of het product tot stand komt tot een grotere klanttevredenheid leidt. En omdat de uitvoerder, de professional, daardoor meer mogelijkheden heeft om te beslissen over de uitvoering van zijn werk, leidt dat ook tot een grotere tevredenheid bij de medewerker.
Medewerkers kunnen over meer onderwerpen beslissingen nemen, maar dat moet wel passen binnen de kaders van de organisatie. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan financiële- , kwaliteits- en samenwerkingskaders.
De opvatting met betrekking tot de managementfunctie wordt ook anders; hij faciliteert het team en werkt samen met het team aan de gezamenlijke organisatietaak. Ieder op zijn eigen gebied.
Dat maakt dat de manager geen controlegesprekken met de teamleden voert, maar voortgangsgesprekken. En dat hij niet werkt aan het ontwikkelen van beleid dat uniformiteit bevordert, maar kaders ontwikkelt en deze bespreekt en overeen komt met de teamleden, zodat zij weten binnen welke marges zij hun beslissingen kunnen nemen.
In veel zelfsturende organisaties wordt gewerkt met een coach. Deze werkt in de regel nauw samen met de manager, en samen faciliteren zij het team om optimaal te kunnen functioneren.
Veel managers hebben een belangrijke rol bij het (verder) ontwikkelen en vorm geven van de zelfsturende organisatie.
In deze Leergang komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Uitgangspunten en principes bij de zelforganisatie
- Probleemoplossing op basis van zelforganisatie-principes
- Oplossingsgericht managen in een zelforganisatie (op basis van de OIM)
- Faciliterend leiderschap
- Samenwerking van de manager met de coach en ondersteunende diensten
- Samenwerking met de teams
- Ontwikkelen en overeenkomen van kaders
- Voortgang in plaats van controle
- Team(leden) aanspreken op gemaakte afspraken
- Knopen doorhakken
- Samenwerking met collega-managers
- Sturen op proces én op inhoud
Het cursusmateriaal bestaat onder andere uit het boek ‘Zelfsturing, hoe het wél werkt’, geschreven door Astrid Vermeer en Ben Wenting.
De Leergang is bedoeld voor directeuren van organisatie-eenheden, regiodirecteuren en – managers en bestuurders.
Het incompany programma wordt vooraf gegaan door een intake-gesprek waarin besproken wordt welke eventuele aanpassingen wenselijk zijn voor de betreffende groep.
Op basis van de intake wordt een offerte gemaakt.
De duur van de Leergang bedraagt in principe 3 dagen (10.00 tot 16.00 uur) en er kunnen maximaal 12 personen deelnemen.
De Leergang wordt gegeven door Ben Wenting en/of Astrid Vermeer